Panamá City - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Petra Schootbrugge - WaarBenJij.nu Panamá City - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Petra Schootbrugge - WaarBenJij.nu

Panamá City

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

29 November 2012 | Panama, Bocas del Toro

Al weer toegekomen aan het laatste gedeelte van mijn trip en geschreven vanuit Spanje.

Donderdag de 22ste met de bus vertokken vanuit Valle Antón naar Panamá City naar mijn vriendin Mayca waar ik zou blijven tot de dag van vertrek.
De reis was goed verlopen, behalve dat ik weer 2 lastige gasten van me af heb moeten meppen in de bus. Wat een heethoofden die Panamese mannen, zien in iedere vrouw een prooi.
Aangekomen op het busstation van Albrook een taxi genomen naar Mayca die mij al verwachtte.
De eerste avond lekker bijgeklets over mijn vrijwilligers project en mijn verblijf in de Vallei.
De volgende dag haar kleine nichtje opgehaald die iedere Vrijdag op Zaterdag bij Mayca logeert. Samen met de kleine naar het oude stadsgedeelte Casco Viejo gegaan, onderweg weer veel regen maar dat mocht de pret niet drukken. Prachtige gebouwen gezien maar ook veel afbraak panden. Lekker geluncht bij Diablíco en ´s avonds op een terras een heerlijke Cerviche gegeten (soort prutje gemaakt van zeevruchten in zuur limoensap, recept te vinden op smulweb voor de liefhebbers) onder het genot van een mojito.

Verder de avond thuis doorgebracht met het nichtje en een paar vrienden van Mayca (Marica, José en Tito). Mayca en ik hadden lekkere hapjes klaargemaakt en zowel wij als de mannen hadden voor drank gezorgd. Super gezellige avond/nacht maar wat zijn die lui druk. Dachten wij dat Spanjaarden veel en snel kletsen maar dit sloeg alles, moest alle zeilen bijzetten om het gesprek te volgen maar het viel niet mee, mede doordat ze in Panamá een hele andere woordenschat hebben dan in Spanje.
De avond er op zijn we door de mannen meegenomen op een stadstour by night, leuk om de stad ´s avonds laat mee te maken, ze hebben me alle interessante delen laten zien en we hebben onderweg veel lol gehad. Heel laat hadden we het niet gemaakt want de nacht of beter gezegd de morgen gingen Mayca en ik pas om 8 uur naar bed (gewoon lekker gekletst).
Maandag overdag zijn Mayca en ik met de hop on hop off bus vertrokken richting het Panama Kanaal gegaan, een must see. Je kan het natuurlijk niet maken om het land te verlaten zonder dit bijzondere bouwwerk gezien te hebben. Prachtig om te zien, jammer alleen van de enorme regen en onweersbuien onderweg maar in ieder geval heb ik het kanaal vereeuwigd met mijn camera.
Maandag avond kwamen de vrienden me een fijne reis wensen en wederom werd het laat.
Tsja, en Dinsdag was het zo ver, om 7 uur ´s avonds mijn terugvlucht naar Spanje genomen, eerst Madrid en vervolgens mijn connectievlucht naar Almería waar ik werd opgewacht door mijn jarige vrientepient!

Heerlijk om weer thuis te zijn maar jammer dat ik niet meer tijd had om dit prachtige land met hele lieve mensen te ontdekken. In Spanje zouden ze zeggen, para repetir (om over te doen), om dan wat andere plekjes van Panamá ontdekken.

Conclusie, prachtige natuur, rijke historie, zeer divers, nog veel Indianenstammen, lieve mensen, hitsige mannen, veel salsa en lekker eten Maar helaas erg veel verschil tussen arm en rijk, gezondheidszorg is helaas niet voor iedereen weggelegd en daar komt uit voort een lage levensverwachting in remote gebieden. Dus nog heel veel werk aan de winkel.

Tot zo ver mijn reisverslag. Allemaal bedankt voor het volgen van mijn reis en de leuke reacties.
Liefs Peet

  • 29 November 2012 - 20:37

    Irene Sleven:

    Ha peetje,

    Welkom thuis! Lees net je laatste berichten, zit op mijn werk, maar het is even rustig dus mooi tijd om een mailtje te sturen. Wij klagen hier steen en been over de gebrekkige afdeling ( ziet er nog precies zo uit als in 1988), maar dat is natuurlijk nog superluxe en vele malen mooier dan de situaties die jij daar trof. Fijn dat je een mooie thuiskomst had en feliciteer Jan nog even namens ons! Ben benieuw of je nog een keer terug zal gaan, ik denk dat ze je daar weer met open armen zouden ontvangen want er zijn natuurlijk altijd te weinig handen voor zoveel werk. Jij hebt in ieder geval een mooie steen bijgedragen! Wij maken ons hier op voor het sinterklaasfeest (ken je die man nog?), zo is er altijd wat te doen. Dank voor je leuke reisverslagen! Daaag, liefs, irene

  • 29 November 2012 - 22:12

    Petra Van De Schootbrugge:

    Dank je Ireen, heb de felecitaties doorgegeven. Je hebt gelijk, in eigen land zijn de situaties ook niet optimaal maar gelukkig nog een stuk beter dan dit soort landen. Ik zou graag terug gaan naar Panama, zou het zelfde willen doen maar dan nog wel een maand er aan plakken om rond te reizen, het is zo´n mooi land en ik heb maar zo´n klein beetje kunnen zien. Ben wijzer geworden, kan zelfs bloedruk meten en zo, wie had dat gedacht!
    Veel plezier met die oude grijsaard.
    Dikke kus en groetjes aan Just

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Actief sinds 19 Okt. 2012
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 6719

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2012 - 28 November 2012

Pa - Panamá

Landen bezocht: